Mangler mine agurker gødning?

Mine nye agurkers blade bliver gule, og de nye agurker visner hen? Jeg har ikke givet dem gødning.

Med venlig hilsen
Torben Madsen, juni 2008

Svar

Det er meget svært at vurdere, om det er gødningsmangel, men det er bestemt en mulighed. Hvis de står i plantesæk, så er der kun næringsstoffer nok til ca. 3 uger. Derefter skal de gødes løbende resten af sæsonen. Hvis planterne står direkte i drivhusjorden, kan de også mangle næringsstoffer, hvis jorden slet ikke er gødet i år. Her kan man gøde ved at lægge et nyt lag kompost oven på jorden eller ved at gøde jorden, f.eks. med tørret kyllingegødning eller lupingødning. Agurker er store planter, som vokser hurtigt, og derfor skal de have godt med gødning. Derfor er det en god ide at prøve at gøde – de reagerer i løbet af en lille uge på det med grønnere blade, hvis det er her årsagen er.

Men det kan også være svampeangreb på rødderne, som er årsagen til den dårlige trivsel. Spindemider er en anden mulighed. Du kan se en række af de sygdomme og skadedyr, som angriber agurk under Skadedyr og sygdomme ved at søge på agurk.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Mangler mine agurker gødning?