Kan man dyrke jordnødder i Danmark?

Jeg har længe gerne villet have en jordnøddeplante. Kan man bare plante en jordnød med skal, eller er der noget bestemt man skal gøre for at få en jordnød til at spirre?

Med venlig hilsen
Klaus Villefrance, november 2002

Svar

Det er selv nødden, der er frøet. Så den (de to) skal tages forsigtigt ud af skallen og sås. De er skrøbelige i forhold til almindelige bønnefrø og den tynde hinde må ikke beskadiges, da de også let angribes af svamp. Frø kan bl.a. købes hos det svenske frøfirma Impecta (søg efter jordnöt eller Arachis hypogaea).

Jørdnødder stiller store krav til temperaturen – kan bedst lide 30 grader – og skal have ca. dobbelt så megen varme som majs for at modnes. De skal derfor også have en meget lang og lun vækstperiode vores kolde klima.

Da planten er lav og spinkel kan det tænkes, at den ville klare sig godt i en potte i drivhuset. Jeg har selv forsøgt en gang med en jordnøddeplante i drivhuset, og har fået en lille plante, men ingen nødder. Men det var bare i drivhusjorden. Jeg har ikke kælet mere for den.

Hvis man ville dyrke den i de varme lande skulle man også tænke på de korrekte rodbakterier, som med soyabønner. Men bare for en enkelt potteplante har det ingen betydning. Held og lykke!

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Solsikken

Alt til den økologiske have

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Kan man dyrke jordnødder i Danmark?