Hvilken dyrkningsmetode er bedst til et kold drivhus?

Selvvandingskasser er nemt og kræver næsten ingen forbedrelse. Men hvis vi vil have varme bede til tidligere dyrkning og drivning af overvintret pelargonier. Vi har ikke el i drivhuset endnu, hvordan kan vi bedst gøre det? Og hvor meget kræver det? Vi har adgang til hestemøg og halm og ønsker at dyrke økologisk. Der skal være tomat, agurk, peber, melon og vin samt lidt blomster i drivhuset sommeren igennem.

Med venlig hilsen
Familien Bæk, januar 2003

Svar

Selvvandingskasser og dyrkning i bede er to meget forskellige ting. Der er intet i vejen for at I kan kombinere dem. F.eks. dyrke i varme bede i det tidlige forår og i selvvandingskasser om sommeren.

Hvis I vil kalde det økologisk dyrkning i henhold til de statslige økologiregler, så skal store planter som tomater dyrkes i drivhusets jord. Dyrkning i drivhusjorden er dog langt fra så kritisk, som mange tror. Når først planterne er etableret og har fået et godt rodnet, kan man godt nøjes med at vande hveranden dag. Især hvis man bruger et jorddække, så vandet ikke fordamper så let. Med god forberedelse og et godt lag jorddække kan drivhuset vandingsmæssigt klare sig selv i adskillige dage. Jorddækket formulder desuden og der frigives herved CO2, som øger planteproduktionen.

En anden metode til pasning af drivhuset er selvfølgelig drypvanding, men her er det alligevel nødvendigt at vande resten af jorden med mellemrum, da planternes rødder ellers går mest i dybden og ikke udnytter komposten i bedet så godt.

I kan læse om erfaring med varme bede i drivhuset i artiklen Mistbænke og varme bede.

Installation af el giver vi ikke råd om på Havenyt.dk. Det må I tale med el-installatøren om.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Solsikken

Alt til den økologiske have

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvilken dyrkningsmetode er bedst til et kold drivhus?