Kender I tomatsorten »Lucullus«?

Mit spørgsmål vedrører frilandstomater. I 1972 dyrkede min kone og jeg en sort, som vi ganske bestemt mener hed »Lucullus« – en fantastisk tomat med en god smag og et stort udbytte. Nu har vi så prøvet, om vi kunne finde tomatplanter eller frø af denne sort, men vores anstrengelser er ikke lykkedes, så mit spørgsmål er: Husker vi helt forkert eller findes der en sort med navn »Lucullus« (måske er det ikke stavet korrekt)?

Hvis sorten eksisterer, er vi naturligvis interesserede i at vide, hvor den kan anskaffes.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Lai Damgaard Laursen, maj 2003

Svar

Der findes en sort ved navn »Lucullus«, der er bevaret af den amerikanske Seed Savers Exchange (medlemsorganisation). Der er ingen sort ved det navn deponeret hos Nordisk Genbank eller den store tyske genbank i Gatersleben. To amerikanske genbanker har tomatsorter, der hedder »Lukullus«, altså med K. Den ene af disse var en gave fra en Hans Stubbe (måske den Hans Stubbe, der var ophavsmand til genbanken Gatersleben) og den anden stammer fra et frøfirma i staten Wyoming.

Men en anden »Lukullus«, hos Seed Savers, synes at stamme fra et nyere indkøb i en polsk by…

Da I har dyrket jeres Lucullus for mange år siden, før EU og dens forbud kom ind i billedet, kunne den evt. have været en amerikansk sort – som så også kunne have haft en centraleuropæisk oprindelse. Vi kan nok ikke komme det nærmere.

Det skulle kunne lade sig gøre at skaffe frø af »Lucullus« (evt. også »Lukullus«) til en lille afprøvning næste år. Den beskrives også af Seed Savers som meget velsmagende! Hvis I og evt. andre, der husker denne tomatsort, vil kontakte Frøsamlerne, vil vi prøve at organisere det. Det ville også være godt at vide, hvor man kan have købt frøene, og hvordan planterne og frugterne var.

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Kender I tomatsorten »Lucullus«?