Auberginer og peberfrugt i samme kapillærkasse?

Jeg har én ledig kapillærkasse i drivhuset, men vil gerne have både auberginer og grøn peber.

Kan de to planter holde hinandens selskab ud?

Er der eventuelt plads til TO auberginer og en peber?

Med venlig hilsen
Karen Engsig-Karup, marts 2021

Svar

Den generelle tommelfingerregel siger, at der er plads til tre planter af peber eller tre auberginer i en plantesæk. Så du burde kunne dyrke to auberginer og en peber i samme plantesæk.

Men det afhænger lidt af, hvilke sorter det er, da der kan være forskel på, hvor store de bliver. Jo større planter, jo mere plads kræver de.

Kender du ikke sorterne og den endelige størrelse på planterne, og vil du gerne være på den helt sikre side, kan du nøjes med én af hver plante. For at få en god høst skal planterne have nok plads til at udvikle sig på. Det vil give et bedre udbytte, end hvis der er så trængt i plantesækken, at planterne svækker hinanden.

Du skal desuden være opmærksom på, at plantesækken kun indeholder næring nok til et vist antal uger, og derefter skal der gødes for at holde planterne i god vækst. Bag på plantesækken står der, hvornår næringen i jorden er brugt op.

Aubergine og peber tilhører begge natskyggefamilien, og jeg har ikke kendskab til, at de skulle være dårlige naboplanter. Men skriv endelig en kommentar, hvis der er nogen, som har andre erfaringer.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Solsikken

Alt til den økologiske have

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Auberginer og peberfrugt i samme kapillærkasse?