Hvor varmt må det blive i drivhuset?

Jeg er fornylig blevet den lykkelige ejer af et drivhus, og derfor vil jeg gerne vide hvor varmt det må blive i drivhuset. Jeg har fået svar på, hvor lave temperaturer tomatplanter tåler, men hvor høj må temperaturen i drivhuset være?

Med venlig hilsen
Kitt Rehn-Magnusson, maj 2002

Svar

De fleste af drivhusets planter trives godt ved 25° C om dagen og 15° C om natten. Kommer temperaturen gang på gang op på 30° C og derover, bliver planterne varmeskadede og det går ud over deres udvikling. Efter nogle timers varmechok vil både tomatplanter og agurkplanter gå i vækststandsning i flere dage, også selv om man ikke direkte kan se det. Hvis bladene krøller kan det være tegn på varmeskade, men dette symptom kan også ses ved for megen gødning og kraftig beskæring.

Det kan derfor tilrådes at montere automatisk vinduesopluk, og i højsommeren kan det kombineres med en åben dør, hvis det ikke ligefrem blæser meget.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Solsikken

Alt til den økologiske have

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvor varmt må det blive i drivhuset?