Hvor finder jeg artikler om dyrkning af vårsalat i drivhus?

Kære Karna Maj.

Jeg har været medlem af PØ nogle år og mindes, at du engang har skrevet om dyrkning af vårsalat i drivhus om vinteren. Jeg har ledt i alle mine gamle blade samt søgt her på havenyt.dk, men kan ikke finde artiklen. Husker jeg helt forkert? Vi har ellers endelig fået drivhus, og jeg har store ambitioner om at blive stort set selvforsynende med salat året igennem.

Med venlig hilsen
Anette Dalum, september 2004

Svar

Jeg har efterhånden været redaktør af Praktisk Økologi i over 12 år, så jeg kan ikke huske alle de artikler, jeg har skrevet gennem årene. Jeg tror, at jeg har skrevet om det flere steder, men aldrig en hel samlet artikel. Du har sikkert læst det i nogle af mine efterhånden mange artikler om at dyrke afgrøder så stor en del af året som muligt, både i have og drivhus.

Artikler fra de nyeste årgange af Praktisk Økologi (fra 2000 og frem) bliver ikke lagt ud på Havenyt.dk. Men på foreningens hjemmeside kan du søge efter artikler i årene 2002 og fremad. Det er meningen, at der skal laves indholdsoversigter også for ældre numre. Men det kniber med tiden hertil. Jeg har lavet en søgning på vårsalat og her kommer der omtale af to artikler om salat dyrket året rundt. du finder artiklerne i Praktisk Økologi 4/2002.

Her på Havenyt er der en artikel om vårsalat, men dyrket på friland.

I øvrigt er der ikke de store ben i at dyrke vårsalat i drivhus. Du kan enten så direkte i drivhusjorden eller i kasser. Fordelen ved kasser er, at du kan flytte dem ud i foråret, når det begynder at blive for varmt derinde, eller du skal bruge pladsen til noget andet. Hvis du har fået et stort drivhus, så der er plads, kan du evt. lave en mistbænk derinde. Det gør englænderne for at kunne dyrke salatgrønsager så stor en del af året som muligt. Ellers dæk med fiberdug – det giver et lunere klima – og får vårsalaten til at vokse lidt mere i ydersæsonen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvor finder jeg artikler om dyrkning af vårsalat i drivhus?