Hvorfor visner min asieagurk?

Mine asieplanter bliver store og flotte, med masser af blomster, men pludselig blev bladene gule og alle planter er nu næsten døde. Hvad er det, og hvad kan jeg gøre til næste år for at undgå det.

Med venlig hilsen
Jan Andersen, august 2002

Svar

Jeg ved ikke præcis, hvornår dine planter er visnet og døde – og om det er asieagurk du har dyrket, hvilket jeg dog gætter på. Er skaden sket relativt tidligt på vækstsæsonen, og planterne er visnet bort på én gang, kan det skyldes, at de er plantet for tidligt ud, eller er tiltrukket i drivhus og dér har oplevet kolde nætter, hvor de har fået kuldestress og lidt permanent skade.

Agurk og asieagurk er sårbare overfor både kølige nætter og kold jord og gule planter, der pludselig går ud skyldes ofte for kolde forhold og nedvisning skyldes at planten ikke formår at optage vand nok til sin vækst og udvikling. Der skal først udplantes når jordtemperaturen er over 20 grader C.

Det kan også skyldes tørkestress eller spindemideangreb, men sidstnævnte optræder som gulfarvede partier på bladene med efterfølgende dannelse af spind på planterne. Angrebene kan udvikle sig meget hurtigt, men angrebene er som regel mere uensartede, og nedvisning sker mere gradvist. Hvis der er tale om spindemider, må du udsætte rovmider en uge efter plantning næste forår, i det spindemiderne overlever i revner og sprækker.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvorfor visner min asieagurk?