Er solsorte til glæde for haven?

Vi har et solsortepar i haven. De grisser temmelig meget – men er de til glæde for haven – eller hvad? Vi har også andre fugle, men solsortene er meget dominerende. Hvad er solsortens opgave i haven?

Med venlig hilsen
Anne Marie Johansen, januar 2009

Svar

Solsorte er en af de fuglearter, som har deres niche i natur, som ligner haven, og som derfor slår sig ned i vore haver.

Solsorte er med andre ord en del af den natur, som jeres have også er. Og solsorte ville jeg i hvert fald nødig undvære i min have alene for deres smukke sangs skyld i det tidlige forår. Det ville være et tavst forår, hvis solsorten ikke sad i æbletræet eller på fjernsynsantennen og sang sin aftenssang, mens jeg luger, planter og sår. Så de er klart til glæde i min have.

Solsorten fodrer sine unger med masser af larver fra frugttræer, så i fodringstiden er den til stor nytte. Til gengæld spiser den en hel del af havens regnorme og vores jordbær, hvis vi ikke dækker dem. Den kan svine ret meget, når den skraber i jorddækket – men det er for at finde snegle, larver osv. Så det bør vi være glade for.

Jeg vil helst ikke gøre dyr, fugle og insekters værd op i forhold til, om de er til nytte, men nyder havens mangfoldighed som et hele. Hvis solsorten kunne stille et lignende spørgsmål om os mennesker, så ville konklusionen helt sikkert blive, at vi er til mere skade end gavn for naturen i deres have.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Er solsorte til glæde for haven?