Hvordan overvintrer frøer og skrubtudser?

Vi har en del frøer og skrubtudser i vores have. Vi ser tit, at de kommer indenfor. Vi vil meget gerne have et godt råd om, hvordan vi kan gøre det så godt som muligt for dem, da vi meget gerne vil beholde dem i haven. Er der noget vi kan gøre, så de kan overvintre…

Med venlig hilsen
Jette Kannegaard, september 2011

Svar

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil gøre en indsats for frøer og tudser i jeres have. De er spændende og nyttige dyr i havemiljøet.

Når det gælder overvintring, så tilbringer de fleste padder vinteren på land. Her vil en stor kompostbunke være af største betydning, fordi padder omkring oktober vil bore sig ind i den frostfrie midte for at overvintre med stærkt nedsatte stofskifteprocesser dér. I det tidlige forår vandrer dyrene ned til vandhullerne for at yngle.

Landhabitaten er vigtig for padder, da de vil drage fordel af ufriserede havepartier, hvor tæt buskads og alle mulige urter får lov at vokse.

Endelig så er vandhabitaten også fantastisk vigtig, da padder kræver vandhuller for at kunne yngle. En havedam uden fisk vil kunne huse en bestand af padder, som I vil kunne se rundt omkring i haven. Alle padder er således afhængige af at kunne yngle i vandhuller. Mange arter lever på land efter at have forplantet sig om foråret, men andre arter også holder sig i vandhullet om sommeret. Når det gælder sidstnævnte adfærd, så er Grøn Frø en meget vandlevende arter, som vi kan opleve i selve havedammen over hele sommerhalvåret.

Med venlig hilsen
Henrik Bringsøe
Fugle og natur

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvordan overvintrer frøer og skrubtudser?