Hvordan tiltrækker jeg bier?

Hvordan får jeg bier til at flytte ind i min have – uden at holde bier? Findes der andre nyttige/effektive bestøvere, der er nemmere at lokke til?

Med venlig hilsen
Gitte Tjørnehøj, april 2002

Svar

Hvis du tænker på honningbier, så skal der jo være bistader inden for flyveafstand, for at de overhovedet kommer til din have. Hvis der er det, og du har blomster, som er mere attraktive end den afgrøde, de er placeret i, så skal de nok kommer. Mine hindbær og valske bønner kan f.eks. fint konkurrere med en hel purløgsmark til frø i nærheden, hvor der er placeret bistader.

Men der er mange andre insekter som kan bestøve – og her gælder faktisk det samme – hemmeligheden ligger i at have gode blomstrende planter med masser af pollen og nektar. Læs artiklen Krydderurter som insektplanter.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvordan tiltrækker jeg bier?