Jordbunker mellem fliser – hvor kommer de fra?

Jeg har de sidste 3 uger været plaget af, at der kommer jord bunker mellem mine fliser. Jeg kan fjerne dem, men næste dag er de der igen. Når jeg fjerner bunken er der et hul nedenunder.

regnorme ekskrementer

Jordbunker der kommer op mellem fliserne. Foto: Jannie Andersen

Med venlig hilsen
Jannie Andersen, september 2014

Svar

Det, man ser på billederne, og som bliver beskrevet så udmærket i spørgsmålet, er regnormenes ekskrementer. De rummer netop denne enestående blanding af dybtliggende råjordspartikler med omsatte og fuldt komposterede plantedele, som har skabt vores ubetalelige reserve af dyrkbar muld! De er vandholdende, de er strukturstabile og de er rige på mineralske gødningsstoffer og netop de bakterie- og svampekim, som jorden har så godt af. Dertil kommer, at ekskrementerne jo beviser, at der overhovedet er regnorme til stede i jorden.

Derfor bør man indsamle disse små knolde med ærbødighed og omhu. De kan gøre god gavn i jordblandinger til potteplanter, altankasser og finere bede. Desuden kan de bruges som gødning i urtehaven eller i andre dele af haven, hvor de nævnte kvaliteter savnes.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Jordbunker mellem fliser – hvor kommer de fra?