Hvilken bille er i mine jordbær?

Hvilken bille er det, jeg har fået »besøg« af i mine jordbærplanter?

Med venlig hilsen
Søren Justesen, juni 2018

Svar

Kære Søren,

De små flotte fyre i dine jordbær er nymfer af den grønne bredtæge. De er i deres nymfestadie i tre måneder i perioden mellem juni og oktober, inden de udvikler sig til de voksne tæger.

Grønne bredtæger er almindelige i det meste af Danmark, dog undtaget det vestlige af Jylland. Tægerne lever af plantesaft, som de suger fra blade og frugter – som dine jordbær. De kan også finde på at suge saft af hindbær og brombær.

De er ikke kendt for at være et skadedyr i haverne, men de kan efterlade et stof, som giver bærrene en irriterende smag. Medmindre du har dem i meget store mængder i din have, ville jeg nyde synet af de flotte nymfer og gå udenom de bær, som de suger saften af.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvilken bille er i mine jordbær?