Hvad gør vi ved de mange birketæger som falder ned på vores tag?

Jeg har en del birketæger, som befinder sig mine spær på mit sommerhus. Tægerne er kommet hen over sommeren og er formentlig kommet med nedfald fra de omkring stående birketræer. Trods en del fejen på hustaget vrimler de stadigvæk rundt! Hvad kan
man gøre? Hvilket sprøjtemiddel kan benyttes? Er der andre med lignende erfaringer?

Med venlig hilsen
Frank Petersen, august 2003

Svar

Du får intet råd herfra om at udrydde birketægerne. Optræder de generende, kan I feje dem væk som hidtil. De gør ingen skade på sommerhuset, da tægerne, der er beslægtet med bladlus og bladlopper, kun suger på saftige blade og stængler (primært på birk) med deres tynde sugesnabler. Der er således ingen risiko for gnavskader eller andre overgreb på husets træværk og slet ingen grund til at begynde at forgifte fødekæden.

Der findes i Danmark to nært beslægtede arter af birketæger hhv. Elasmucha fieberi med det danske navn tandet birketæge og den almindelige birketæge Elasmucha grisea. Birketægen har det lidt specielle for insekter, at moderen plejer æg og de små nymfer (= afkommet ligner de voksne individer, kaldet »ufuldstændig forvandling«) mens de udvikler sig så rovdyr og parasitter holdes væk. Tægerne, der tilhører de såkaldte bredtæger (eller stinktæger) kan ved forstyrrelse afgive en ildelugtende tægelugt; dette fungerer som forsvar og signalstof. At hunnen værner om sine små, er netop årsagen til, at de optræder mange sammen.

Jeg foreslår, at I betragter det som et af naturens særegne fænomener og lader dyrene i fred. Da I ikke tidligere har haft problemer, vil alt sikkert regulere sig til næste år, så der er ingen grund til bekymring forud. Naturen gør ikke altid, som vi vil.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvad gør vi ved de mange birketæger som falder ned på vores tag?