Hvad er det for små sorte dyr i haven, som bider ligesom lopper?

I en skyggefuld del af haven, vestvendt, har vi nogle små sorte dyr, der bider ligesom lopper (parvis bid). Dyret er 1–2 mm og har en bevægelig leddelt hale, som en skorpion. Biddene er meget kløende, og mærkes først, når det klør. Jeg troede det var jordlopper, men det er det ikke, jf. billeder af disse.

Håber I kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Jaynnie Jørgensen, marts 2004

Svar

Det er uden tvivl rovbiller, der er på færde. De ligner ganske vist slet ikke biller, men det med skorpionhalen gør det meget sikkert alligevel. Det er meget nyttige rovdyr (det er derfor, de kan bide), så skån dem, for uden dem var der sikkert helt andre plager. Hvis I gerne vil af med dem, vil en udtynding i plantebestanden berøve dem deres foretrukne, fugtige levesteder.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvad er det for små sorte dyr i haven, som bider ligesom lopper?