Hvad er det for nogle insekter, der gemmer sig på loftet?

Vi har lige bygget hus og har derfor nogle mursten til overs, som jeg har gemt på loftet over garagen. Her den anden dag ville jeg flytte dem og så til min store overreskelse, at der under og mellem murstenene lå nogle meget, egentlig smukke fluer. De har store gennemsigtige vinger og en meget aflang krop. Nu håber jeg, at I kan hjælpe mig med at finde ud af, hvilket insekt det er, og om de er skadelige, eller om de vil udvikle sig til smukke sommerfugle. Jeg har søgt overalt og har ikke kunnet finde noget svar.

Med venlig hilsen
Lars Thrane, januar 2006

Svar

Jeg tror bestemt, at det er guldøjer, du har fundet. De voksne guldøjer søger indendøre om vinteren og gemmer sig i revner og sprækker. Det er yderst nyttige insekter – deres larver vil næste sommer udrydde bladlus i store mængder i din have.

Du kan se billeder af og læse mere om guldøjer i artiklen Guldøjer

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvad er det for nogle insekter, der gemmer sig på loftet?