Kan man bruge modne valmuefrø som birkes?

Skal valmuefrø/birkes behandles før brug til bagværk og lign.?

Med venlig hilsen
Ulla Sandahl Bolvig, februar 2011

Svar

Nej, valmuefrø skal ikke behandles, før du kan bruge dem som birkes til at drysse på bagværk m.m. Man får faktisk ret mange frø fra nogle få planter, og det er let at høste dem. Man skal bare sørge for at høste dem i tide, inden vinden fordeler dem ud over havens jord. Man kan på samme tid få flotte valmueblomster i højsommeren og blive mere eller mindre selvforsynende med birkes.

Du kan læse mere i artikelen Birkes kommer fra valmuer, hvor der også er nogle gode Camilla Plum opskrifter med masser af birkes.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Naturplanteskolen

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan man bruge modne valmuefrø som birkes?