Kan man dyrke frø af flere bønnesorter samtidig?

Kan man bruge frø fra egne bønner? Jeg dyrker ca. 11 forskellige stangbønner, bl.a. Hilda, Blauhilde, Necktargold, Armando, 3 forskellige borlottobønner og nogle japanske bønner. De står i stativer med 1m afstand. Bestøver de hinanden på kryds og tværs, så »afkommet« ikke bliver som moderplanten?

Med venlig hilsen
Anne-Katrine Holm, maj 2014

Svar

Bønner er selvbestøvende, og det sker inden blomsterne åbner sig. Bønnernes blomster er ikke særligt interessante for insekterne, men der kan ske krydsbestøvning, især hvis der ikke er andre blomster i nærheden. Det kan derfor være en god ide at dyrke de forskellige bønnesorter med lidt afstand, men med dine mange sorter, kan det være svært.

Bønner har forskeligt farvede frø, og mange frøsamlere gør det, at de kun dyrker sorter, hvor de kan se forskel på dem ud fra farve/størrelse. Det gør det nemlig let at se, hvis der er frø, der har krydset, og de kan så frasorteres. I øvrigt vælges ikke typiske bønneplanter i en række fra til at tage frø af.

Jeg dyrker egne frø af 5 sorter, og sidste år havde jeg de 4 sorter i 4 rækker lige ved siden af hinanden, uden at der var afvigende frø

Du skal bare tage egne frø. Det værste der kan ske, er at du får nogle lidt anderledes bønner – men det er kun en minimal risiko. Og de kan i givet fald spises.

Bemærk lige at Borlottobønner som sort kan have bønner i varierende farve.

Det er vigtigt til frøavl af bønne at få sået tidligt. Jeg er begyndt lige at forkultivere 8 stk af hver sort til udplantning sidst i maj, så jeg er sikker på at nå at få gode og veludviklede frø, der kan tørre på planten sidst på sommeren. I øvrigt spirer de hjemmeavlede oftest bedre end de købte.

Hvis du er særligt interesseret i at dyrke bønner, så har der været et par artikler om bønnesorter og frøavl af bønner i vores tidsskrift Praktisk Økologi. Se indholdsfortegnelse for Praktisk Økologi 2/2014 – her er en artikel om gamle bønnesorter, som pludselig krydser.

Borlottobønner

Her kan man se, at denne sort af Borlottobønne har både en hvid og en rød udgave. Der er få røde frø. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan man dyrke frø af flere bønnesorter samtidig?