Kan jeg få en peberplante ved at så sorte peberkorn?

Kan man bruge alm. peber sorte og få en peber plante?

Med venlig hilsen
Kristian, december 2014

Svar

Jeg vil ikke udelukke, at du kan få en peberplante, Piper nigrum, ud af at så sorte hele peberkorn (dem du kommer i peberkværnen). Der ligger i hvert fald i forum en positiv erfaring med at så hel hvid peber købt i et supermarked.

Læs også om om dyrkningerfaringerne i forum under emnet Hvide peberkorn/frø… (til kværn)

Grøn, hvid og sort peber er frø fra samme plante, bare høstet i forskellig grad af modenhed.

Men måske skal man være heldig for at få dem til at spire. Frøene er jo ikke beregnet til at så, så spireevnen er måske dårlig. Tørrede krydderier er det tilladt at bestråle – om det ødelægger spireevnen, ved jeg ikke. Der vil stå i varefakta, hvis de er bestrålede. Tørrede økologisk krydderier er ikke bestrålet. Men du kan jo altid prøve og se, hvad der sker.

Peber er en tropisk buskformet slyngplante med op til 10 m lange ranker, så forhåbentlig har du gode pladsforhold i hus/lejlighed – og en god beskærersaks. Den tåler ikke under 15° C, så det er til dyrkning under kontrollerede forhold. Den vokser i den tropiske underskov, så den tåler ikke ret meget direkte sol.

Hvis du vil være sikker på at få spiring, kan du købe frø af Piper nigrum hos f.eks. Bjarne’s frø og planter eller Tropica Scandi, begge sælger frø af eksotiske planter. Tropica Scandi har en god så- og dyrkningvejledning for peber.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan jeg få en peberplante ved at så sorte peberkorn?