Kan man bruge frø fra en købt netmelon?

Jeg undrer mig over, at melonfrø er så dyre – vi gav 25 kr for en pose netmelonfrø, der indeholdt 6 frø! Derfor vil jeg gerne vide: Hvis man køber en melon, kan man så bruge frøene herfra til at dyrke? Skal de tørres eller behandles på anden måde før brug?

Med venlig hilsen
Bente Knudsen, maj 2007

Svar

I princippet kan du godt bruge frø fra en købt moden melon. De skal bare tørres og gemmes. Men på en købt melon kan du ikke se, om det er en F1 sort. Er det tilfældet, vil planter fra frøene næsten aldrig have de gode egenskaber som den plante, de kommer fra. Desuden befinder vi os i et klima, hvor hver eneste dag en sort skal bruge for at udvikle modne frugter, giver et mere usikkert resultat. Derfor er det vigtigt, at man købet sorter med kort udviklingstid. De meloner, som vi kan købe i butikkerne, kommer fra klimaer, hvor antal udviklingsdage ikke er nær så kritisk. Derfor ved du ikke, om du får planter, som kan nå at modne under danske forhold.

Hvis du dyrker en melonsort, som er god, kan du tage frø fra modne meloner og gemme til næste år. Men der er en del forhold, som du skal tage i betragning.

Det er en forudsætning, at det er en frøstabil sort, dvs. at det ikke må være en F1 sort, hvor man som allerede nævnt ikke kender egenskaberne hos afkommet. Hvis du har flere sorter af net- og honningmelon, kan de krydse, og så mister du sorten. Der kan ske krydsbestøvning via insekter helt op til en halv kilometer. Dvs. at du skal have styr på, om naboerne dyrker net-og honningmeloner og hvilke sorter. Ellers skal du isolere blomsterne, så insekterne ikke kan komme til at bestøve dem, og du skal så selv håndbestøve med en lille pensel. Hvis du skal være sikker på at bevare sortens egenskaber på lang sigt, skal du have minimum 6 planter, det år, du tager frø, men som almindelig haveejer kan man godt tage frø af færre planter. Man skal så med års mellemrum forny ved at købe en ny pose frø af sorten.

Måske er 25 kr for 6 frø alligevel ikke så dyrt. De holder spireevnen i flere år, så man kan gemme dem, man ikke bruger i år.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Kan man bruge frø fra en købt netmelon?