Hvor stor skal afstanden være mellem espaliértræer?

Jeg vil gerne spørge hvor stor rækkeafstanden skal være ved fritstående espaliertræer – æbler og pærer? Jeg har allerede nogle æbletræer, som står frit, men kun en række. Det er alletiders. Nu har jeg overtaget en hestefold, og har et stykke på ca. 50 gange 20 meter. Jeg har mange træer af gamle sorter som jeg har podet og okuleret, ca. 250 stk. Jeg ville blive meget glad at høre fra Jer. Tak på forhånd, med venlig hilsen Ursula Høgh

Med venlig hilsen
Ursula Høgh, oktober 2002

Svar

Det findes der vist nok ikke noget standardsvar på. I stedet vil jeg foreslå dig, at du holder ca. 4 meter mellem stammerne. Det vil give træerne grenlængder på 2 meter, og det burde være nok til, at du kan plante en hel del af de gode, gamle sorter.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvor stor skal afstanden være mellem espaliértræer?