Hvor får jeg fat i mirakelbær, som gør surt til sødt?

Jeg bruger meget af min tid i køkkenet og har fået nys om en helt fantastisk ingrediens, jeg mægtigt godt kunne tænke mig at få fingrene i – til overraskelser i menuen: Mirakelbær

Har I mulighed for at sende mig i en retning, der kan føre til planten – eller evt. tørrede bær fra den?

Bærene skulle være helt særlig. Når du har spist en smule af bærene, så ændre smagsløgene sig, og citroner smager sødt – og kapers som slik…

Med venlig hilsen
Rasmus Krath, juli 2011

Svar

Jeg kan godt forstå, at du har lyst til at eksperimentere med bærrene. Jeg har aldrig set dem i handel og heller ikke busken. Jeg har derfor spurgt Dorte K. Rhode Nissen, som udvikler nye grønne produkter. Hun kender ikke planten, men synes den lyder spændende. Hun er ret sikker på, at planten ikke kan købes i hverken Danmark eller England – den findes ikke i den engelske Plantfinder. Hun mener, at du må købe frø og selv så.

Bærrene har kort holdbarhed, så de er nok svære at få fat på friske. Men i den norske artikel, du henviser til, står, at man kan dyrke den i vindueskarmen.

Hvis du tager det botaniske navn Synsepalum dulcificum og søger på det på Google, er der mange links at se nærmere på – også om dyrkning. Og søger du på Synsepalum dulcificum seed, så kan du finde et sted, hvor du kan købe frø. Så vidt jeg kan læse mig til, så går der minimum 2 år, før du kan håbe på bær. Frøene skal åbenbart sås friske og ikke tørres først, og det komplicerer jo indkøbet en del.

Se foto af mirakelbær

Se foto af planten

Se frø af mirakelbær

Jeg har fundet en artikel om mirakelbær på Ingeniøren. Her er et link til et sted, hvor du kan købe mirakelbærtabletter, men det er jo ikke et spændende eksotisk bær.

På EMU Danmarks undervisningsportal kan du læse om Sapotefamiien, som mirakelbær hører under.

Hvis du får held med dyrkningen – eller finder et sted at købe bær, så lav en kommentar, gerne med foto.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvor får jeg fat i mirakelbær, som gør surt til sødt?