Hvordan undgår jeg frugt på mit flotte mirabelletræ?

Jeg har et rigitg flot mirabelletræ, men jeg ville gerne undvære alle bærene. Er der en måde, man kan sterelisere et frugttræ på, således det ikke mere får frugt.

Med venlig hilsen
Benny Edling, juli 2011

Svar

Naturens orden er, at der skal spredes frø – her i frugterne, så arten kan bestå. Det kan du ikke forhindre på en let måde – heldigvis, for ellers greb vi ind i naturens orden.

Men du kan tage en saks og klippe alle blomsterne af, når de er ved at være afblomstrede, og du har nydt de smukke blomster.

Gule mirabeller i sol

Mirabelletræer er også smukke, når de står bugnende fulde af mirabeller. Foto: Karna Maj

Hvis du ikke har lyst til det, så begynd at nyde frugterne. Træet er faktisk også smukt, når det står med bugnende grene med røde eller gule mirabeller.

Jeg skal dog gerne indrømme, at står træet et sted, hvor man skal færdes eller slå græs, så er et tykt lag nedfaldne mirabeller fyldt med gedehamse ikke det bedste. Som altid gælder det om at plante med omtanke – og her også tænke på nedfaldne frugter.

Mirabeller kan bruges i køkkenet, og jeg vil gerne anbefale mirabellemarmelade. Det har en fantastisk smag – ikke mindst til at komme ovenpå en gang bagt æbledesseret. Fyld en suppegryde med vaskede bær, kog dem, til de er kogt ud. Kom dem op i et dørslag og rør i dem, så mosen kommer ned i skålen under dørslaget, mens sten og til dels skind bliver tilbage i dørslaget. Da der er mange mirabeller, betyder det ikke så meget, at al mosen ikke kommer med. Tilsæt sukker og kog ind til en passende konsistens – den kan koges ind til en smørbar konsistens. I min barndom kaldte vi det for mirabellesmør – min mor lavede en tilsvarende æblesmør. Det var billigt pålæg, hvor smørret kunne spares.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan undgår jeg frugt på mit flotte mirabelletræ?