Hvorfor er der ikke bær på nye buske fra efteråret?

Vi har 2 Josta-bærbuske, som vi købte i efteråret. De har ingen bær, men er store og flotte med mange blade, men der er ingen bær på, jeg har kontaktet planteskolen, og de havde også buske, som ikke havde bær. Tror I, at de kommer til næste år, eller kan jeg gøre noget inden næste sommer.

Med venlig hilsen
Inge Conradsen, juni 2012

Svar

Jeg har spurgt Villy Mougaard, Blomstergården i Tjele, som har stor viden om frugttræer og bærbuske. Og han har dette svar:

Der findes flere sorter af Josta, som herhjemme forhandles kort og god som Josta. De fleste sorter skal have 3 årige grene, før der for alvor begynder at komme bær. Det hører absolut til undtagelserne, at Josta bærer den første sommer efter plantning.

Når jeres buske er store og flotte, så skal I ikke gøre andet end at vente på, at de sætter bær.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor er der ikke bær på nye buske fra efteråret?