Hvordan forhindrer vi, at egern stjæler vore valnødder?

I min have står et relativt stort og smukt valnøddetræ, og der er hvert år nødder på. Vi har mange egern i haven, og jeg mistænker dem for at hapse nødderne, inden vi selv får chancen. Derfor lyder mit spørgsmål: Hvordan forhindrer jeg egerne i at samle vores valnødder?

Det skal lige siges, at vi har adskillelige hasseltræer i haven, og jeg håber derfor både at kunne komme til at nyde hjemmedyrkede valnødder og synet af de livlige egern.

Med venlig hilsen
Anna Christine Brock, oktober 2013

Svar

Jeg tror ikke rigtig, der er nogen rigtig god løsning på at få fat i valnødderne, inden dine egern kommer til. Jeg har samme problem, men her er det kragerne, der henter dem. Jeg ville godt bytte kragerne for at have sjove egern i haven.

Hvis træet er fritstående, så de ikke kan springe over i det fra andre træer, og træet har en høj stamme, kan du overveje at spænde en eller anden bred krave rundt om stammen i nøddesæsonen, så de ikke umiddelbar kan klatre til vejrs. Men om de kan finde en løsning til at komme over forhindringen, kan kun tiden vise. Den skal nok være ret bred og måske hælde nedad – mon ikke det gør det sværere at komme rundt om kanten. Ligesom på sneglehegn.

Måske der er andre haveejere, som har fundet en løsning, og vil hjælpe dig ved at skrive en kommentar til dette svar.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan forhindrer vi, at egern stjæler vore valnødder?