Kan I anbefale en bestøversort til pæretræet ‘Carola’?

Jeg har to pæretræer i haven, et ‘Carola’ og et ‘Fondante de chanu’. Problemet er, at lige nu (starten af maj) står Carola-træet i fuld blomst. Det blomstrer 14 dage før Fondante gør det, med det resultat at vi kun får mellem 5 og 10 pærer på Carola-træet på trods af at det har i tusindvis af blomster.

Hvilken pæresort kan jeg plante, så Carola-træet får en bestøver der blomstrer samtidigt.

Med venlig hilsen
Ole Pihl, maj 2003

Svar

Der er forholdsvis stor forskel på pæresorternes blomstringstidspunkt. Sjovt nok blomstrer den sent modnende – og samtidig verdens bedste – pære ‘Doyenne de Comice’ også tidligt og lige nu (14. maj). Det samme gør den tradtionelle og tidlige pære ‘Gråpære’. Har du god varme og læ så vælg Doyenne. Har du lyst til en tidlig og rigtbærende pære, så vælg Gråpæren. Der er selvsagt mange andre muligheder som fører vidt at gå nærmere ind på.

Med venlig hilsen
Per Kølster
Agronom, KØLSTER malt og øl

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan I anbefale en bestøversort til pæretræet ‘Carola’?