Skader nattefrosten mine æbler?

Der er udsigt til nattefrost for tiden. Betyder det, at æblerne på mine æbletræer bliver skadet, hvis der er nattefrost i haven? Eller er sukkeret i æblerne med til at sænke frysepunktet? Måske der er forskel fra sort til sort? Jeg har Rød Aroma og Ingrid Marie, og jeg vil helst ikke tage dem af træerne lige nu, da de endnu er lidt sure.

Med venlig hilsen
Thomas Thomsen, september 2003

Svar

Nej, æbler og pærer tåler lettere nattefrost både på træet og i plukket tilstand. Den største risiko er frostvejr under blomstringen om foråret, hvor blomsterne kan blive ødelagt. Der gælder dog det forhold, at frugten ikke må håndteres, når den er underafkølet, hvilket vil sige plukkes, berøres eller flyttes. Sker dette, beskadiges frugtkødet. Det er ganske rigtig indholdet af oplagsnæring i form af sorbitol, stivelse og sukker, der har betydning for træernes tolerence overfor frost.

Selv om de præcise sammenhænge ikke er kendt til bunds, ser det ud til, at et højt sorbitol og sukkerindhold beskytter bedre; i hvert fald omdannes efterårets høje stivelsesniveau i løbet af vinteren til disse stoffer i knopper og skud, hvilket tyder på at sammenhængen ligger her. Tidlig afløvning af træet eller beskæring sent efterår/tidlig vinter, hvor oplagsnæringen reduceres, øger risikoen for frostskader i vinterens løb. Æblehøsten kan altså fint opbevares udendørs indtil lidt hårdere frost sætter ind, hvor den må ind i en kælder, garage eller lignende.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Skader nattefrosten mine æbler?