Hvad er »krøkebær«?

Jeg arbejder i fødevareindustrien og har læst en spændende artikel i et norsk fagblad om »krøkebær«. Hvad hedder disse bær på dansk? Findes de i naturen eller kan de købes?

Med venlig hilsen
Charlotte, september 2003

Svar

Krøkebær er det der på dansk kaldes sortebær eller revling. Det botaniske navn er Empetrum nigrum, og det er en lav stedsegrøn busk, som vokser hvor jorden er næringsfattig og sur. I Danmark vokser de særligt i hedeområder, hvor de nogle steder er ved at tage magten fra hedelyngen. Frugterne er modne i juli–august. De er blevet brugt til at sætte farve på maden, og saften kan bruges sammen med saft fra andre frugter, bl.a. til fremstilling af vin.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvad er »krøkebær«?