Hvordan opbevarer man ferskner?

Vi har oplevet et fantastisk ferskenår med over 200 flotte frugter på et træ. Sorten er »Mamma Rosa«.

Desværre modner de næsten samtidig. Vi forsøgte at plukke dem nænsomt på det stadie, hvor de er blevet lette røde på den ene side, og lægge dem forsigtigt i flamingokasser. Kasserne stod udenfor under et halvtag, men der gik ikke langt tid, før fersknerne blev brune og fik svampeangreb. 150 røg i komposten – vi kunne ikke følge med.

Så – er der et godt råd til opbevaring af ferskner?

Med venlig hilsen
Mikael B. Hansen, september 2006

Svar

Jeg har lige hos nogle venner stået og set på to ferskentræer, der ligeledes hver har 100–200 frugter i år, og som netop er begyndt at modne. Også her bliver der et problem med at nå at få spist dem. Måske vil det være en god ide at tynde frugterne ud i sådanne gode år, da træerne ellers måske ikke har kræfter til at blomstre og/eller bære et antal frugter næste år.

ferskner

Ferskner på friland i 2006 – her er overflod. Foto: Karna Maj

Du kan læse mere om kølig opbevaring af ferskener på hjemmesiden 6omdagen.dk. Her anbefales opbevaring af modne ferskner ved 0–2° C og en luftfugtighed på 90–98%, og der advares mod at opbevare umodne ferskner ved 2–8° C, da det kan give kuldeskader. Ferskner skal modne ved 18–21°.

Men du kan jo prøve at sylte dem – hvis du har mere overflod tilbage. De kan henkoges, og det giver måske det bedste resultat.

Jeg har »lånt« en af Camilla Plums mange gode opskrifter, som findes på hendes hjemmeside Fuglebjerggaard.

Ferskner syltet i lavendelsirup

AF Camilla Plum

Kog en lage af 600 g sukker, 1 l vand, 1 flækket vaniljestang, den gule skal og saft af en citron, 2 kardemomme og et lille bundt lavendler. Kom to kilo ferskner eller abrikoser i den kogende lage, og kog frugten halvmør ved meget svag varme. Lad den køle af i lagen. Abrikoser kan flækkes, inden de koges, ferskner er svære at flække, Kog dem hele, tag dem op og tag skindet af, flæk dem, hvis de da lader sig flække, og læg de halve eller hele ferskner tilbage i siruppen. Spis dem til f.eks. en mandelkage (opskrift på siden), eller alene. Lagen bruges til det mest fortryllende saftevand, med masser af knust is når frugten er spist.

Når de er syltede, kan du måske fryse dem med godt resultat, eller prøve at se, om de kan holde sig, hvis de kommes på glas og lukkes varme.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan opbevarer man ferskner?