Hvordan opbevarer jeg mine hassenødder?

Endelig gav mine nøddebuske et kæmpeafkast. 100 nødder. Ingen råd, svamp og anden dårligdom. Men hvad skal jeg gøre ved dem? Hvor skal lægge dem? Buskene er nu lidt vildtvoksende at se på. Kan de klippes i nu eller skal jeg vente? Hvor meget må jeg klippe i dem og må jeg klippe de tykke grene i bund, som andre buske? Håber I kan hjælpe mig, da jeg simpelthen synes at nøddebuske er en pragtfuld opfindelse.

Med venlig hilsen
Susanne Skytte Madsen, oktober 2002

Svar

Hvis du vil bevare dine hasselnødder friske og saftige til jul, er det en god idé at grave dem ned i en bunke sand udendørs (pas på mus). Allerede kort tid efter nytår kan de dog begynde at spire. Det er naturligvis også muligt at tørre nødderne eller opbevare dem i en plastpose i køleskabet. Hvis dine nøddebuske er blevet gamle og tætte, er det en god ide at beskære dem, som du selv foreslår, ved at fjerne de ældste grene helt ved basis. Hvis der kommer mange nye »ris« op fra basis kan disse ligeledes udtyndes til et passende antal på 8–12 stk. Held og lykke med buskene.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan opbevarer jeg mine hassenødder?