Skal vi gøde inden vinteren?

Jeg tror, vi har gødet vores clematis ihjel. De har fået sorte blade, som visnede sidst på sommeren. Kommer de igen? og skal de slet ikke gødes? Hvad med roserne: skal de gødes inden vinteren og Rodendronen ligeså? Vi har også en ligusterhæk som ikke gror så godt på et sted hvor vi har en kastanietræ i nærheden, skal hækken gødes? Sidst men ikke mindst. Det føromtalte kastanietræ har fået brune pletter på bladene, er det en sygbom, eller hvad kan det være, de var ikke sådan sidste sommer.

Med venlig hilsen
Margrethe Jensen, september 2004

Svar

Det var mange spørgsmål på en gang. Jeg kan forstå, at I generelt er usikre på, hvordan og hvornår der skal gødes. Jeg vil derfor opfordre jer til at låne et par havebøger og læse herom. Det kunne f.eks. være Politikens Økologiske Haveleksikon eller Politikens Havebog.

Men generelt kan jeg sige, at I ikke skal gøde om efteråret, da vinterens nedbør vil udvaske plantenæringsstofferne, så planterne ikke vil få gavn af gødningen. Den vil derimod belaste vores havmiljø, når bla. kvælstoffet ender derude i løbet af vinterhalvåret.

I øvrigt tror jeg ikke, I har gødet clematisen ihjel, måske kommer den igen, men clematis kan visne uden nogen påviselig grund. Clematis tåler i øvrigt ikke udtørring, så måske er det forklaringen. Det er vigtigt at beskytte rodhalsen og de nederste 20 cm af stænglerne mod udtørring. Hertil kan man bruge et tæt bunddække af stauder, f.eks. storkenæb.

En hæk vokser altid minder kraftig under et stort træ. Træets rødder når lige så langt ud som kronen. Og der konkurreres ikke kun på næringsstoffer, men også på vand og sollys. Så den bliver ikke tæt bare ved at gøde ekstra meget.

Pletterne på kastanietræets blade er det svært at sige, hvad skyldes. Men det er jo næsten unormalt, hvis blade her sidst på sæsonen kun er flotte grønne. Så tag det stille og roligt – bladene falder snart af, og pletterne kommer højst sandsynligvis ikke igen næste år. Som haveejer skal man mange gange have is i maven, for der er rigtig mange både sygdomme og skadedyr, som påvirker planternes udseende, uden at det betyder noget i den store sammenhæng.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Skal vi gøde inden vinteren?