Kan man dyrke i sand og gøde med græsklip?

Jeg så engang en svensk udsendelse, hvor en mand plantede alle sine blomster i sand. Han gødede kun ca. to gange om året med græsafklip oveni potterne (ude). Det lyder tiltalende, men kan det lade sig gøre?

Med venlig hilsen
Karen Cilleborg, marts 2006

Svar

I Sverige har haveejerne længe kendt til Nils Åkerstedt og hans dyrkningsmetode med sand og græsafklip, der ikke mindst er interessant, hvis man er nødt til at dyrke i forhøjede bede, eller har problemer med gulerødder på lerjord. Han bruger det også i sin drivhusdyrkning og til at fremstille plantejord til krukkeplanter. Og ja, græsklip er udmærket til at gøde med, når man følger hans anvisninger. Billederne fra hans dyrkning taler for sig selv.

Der har været en artikel om hans metoder i tidsskriftet Praktisk Økologi i januar 2005 (1/2005), og han har skrevet to bøger, hvor man kan læse yderligere:

  • Den »nya« Biologiska Trädgården del 1 fra 1985, som er blevet genoptrykt flere gange
  • Min Trädgård – vecka för vecka, som er fra 2004.

Begge er udgivet af Natur og Trädgård. På deres hjemmeside kan du finde en artikel om af Niels Åkerstedt om at dyrke i sand og med græsklip – det er en del af hans bog Boken om marktäckning
– och om odling i sand. Du kan læse hele bogen på hjemmesiden.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Kan man dyrke i sand og gøde med græsklip?