Hvilke græsser kan vi så på brink ned til bæk?

Vi har en bæk, der løber langs vestsiden af vores grund. Sidste efterår fjernede vi et raftehegn og fik ryddet skråningen ned til bækken for brændenælder, skvalderkål mv og fik lagt en fiberdug og plantet efeu + etableret en lille terrasse tæt på bækken, så vi kunne sidde der om aftenen og nyde vandet og aftensolen. Men nu har vi fra kommunen fået besked om, at vi ikke må have fiberdug og efeu på skråning. De foreslår i stedet, at vi sår græs på skråningen.

Det vil vi naturligvis rette os efter, men ved ikke lige hvilke/hvilken slags græsser, der vil egne sig, da det ikke skal være alm. græs, som det man sår på plænen, da skråningen ikke kan slåes. På skråningen står allerede lidt pil, hassel og en stor buskbom.

Kan I mon hjælpe med et forslag til græs?

Venlig hilsen
Vibeke

Med venlig hilsen
Vibeke Johansen, august 2013

Svar

Jeg har undersøgt lidt omkring problemstillingen, og flere kommuner kræver faktisk ved retablering af brinker langs åer og vandløb, at de ikke tilplantes – hverken med græsser, urter eller træer. Det kan give god mening, hvis der ikke er erosionsproblemer med brinken, altså at skråningen mod vandet er tilpas stabil. Vegetationen er typisk hurtig til at indfinde sig igen, og ved at lade naturen selv håndtere det, sikres at det er de »rette« arter, der genetablerer sig på stedet.

Da jeres kommune har opfordret jer til at så græs, så kan I naturligvis godt efterleve det. Det er et rigtig godt tidspunkt at så græs i sensommeren og i det tidlige efterår. Der findes en række færdigblandinger, der evt. kan anvendes til formålet. Eksempelvis kan I hjemkøbe en naturgræsblanding, hvor der typisk er en tre-fire arter – såsom fåresvingel, kamgræs og hjertegræs. En sådan blanding kan købes på en god planteskole eller i et velasorteret byggemarked. Følg udsåningsanvisningen på produktet.

Der findes også en række produkter hvor der også er ‘tilsat’ frø indsamlet fra danske vilde urter, og som så er hjemmehørende. Jeg er sikker på at urtevegetationen nok skal indfinde sig i løbet af et par år.

Med venlig hilsen
Martin Theill Johansen
Landskabsarkitekt MDL

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvilke græsser kan vi så på brink ned til bæk?