Hvordan beskæres hassel til en hæk, som giver nødder?

Hvordan og hvornår beskæres en 5 meter hasselhæk. Der skal stadig være hæk, og gerne stadig nødder. Hækken skal gerne være ca. 3 meter efter beskæringen

Med venlig hilsen
Jørgen Jakobsen, januar 2008

Svar

Det er noget af en udfordring at få frugt og nødder i mængder på hække.

Hække vil vi jo gerne have tætte, mens blomsterknopperne dannes bedst i lysåben vækst. Ydermere vil det altid gå ud over blomsterknopdannelsen, når et træ alene ved beskæring skal holdes mindre, end det er naturlige for det. Så vil det gerne kompencere ved at lave lange, lige årsskud uden blomster (vanris).

Det bedste råd, jeg kan give, er at lade hækken blive lidt højere og bredere end tiltænkt og så altid kun klipppe den om sommeren (juni–august). Sommerklipning begrænser væksten mest og giver dermed bedre mulighed for dannelse af blomsterknopper. Samtidigt bør man klippe de tætteste partier inde i hækken væk, således at der kommer lys og luft. Det er altså nødvendigt at bruge klipsaks også, og ikke kun den elektriske hækklipper. De mest produktive grene er de 2–6 år gamle, de ældre bør fjernes. I alle tilfælde er man tvunget til at ballancere mellem de to lidt modsatrettede formål: en tæt hæk der giver læ, og en åben hæk der kaster frugt af sig.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvordan beskæres hassel til en hæk, som giver nødder?