Hvilke hækplanter kan gro i skyggen fra en stor bøg?

Vi ønsker at plante en hæk på en strækning, som bl.a. går ind under et meget stort gammelt bøgetræ. For 5 år siden plantede vi en række laurbærbuske, men buskene under bøgetræet vokser til trods for ekstra vanding m.v. ikke særligt meget, hvorfor vi nu vælger at flytte disse buske og plante en robust hæk istedet.

Hvilken type hæk kan klare at blive plantet under vores bøgetræ? Vi ønsker at hækken bliver ca. 3 meter høj og gerne at den har blade på om vinteren. Vi har tænkt på en bøgehæk, men kan den klare vækstforholdene? Er en avnbøg bedre?

Hvor høje hækplanter fåes i handlen? Hvornår skal hækken plantes – og laurbærbuskene flyttes? Der var tidligere en hæk af bambus men det ønsker vi ikke igen.

Med venlig hilsen
Kjeld Erichsen, januar 2003

Svar

I den situation er der tre valgmuligheder: bøg (som I nævner), dunet gedeblad (uklippet hæk) eller taks (langsom, men bedst). Flytning og plantning kan gøres i midten af april. Der er flere planteskoler, som leverer hækplanter i færdig højde, altså 180 cm.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvilke hækplanter kan gro i skyggen fra en stor bøg?