Hvornår kan vi plante en hæk af engriflet hvidtjørn?

Vi vil gerne plante en engriftlet hvidtjørnehæk. Men vi kan ikke rigtig finde nogen steder på nettet, hvor der står, hvornår det er bedst at plante den? Vi har set et sted på nettet hvor man kan få dem 60–100 cm høje, kan de stå selv, eller skal de have et hegn at vokse opad? Og hvor hurtigt vokser hækken?

Vil hækken være tæt nok til at vores hund ikke kan slippe igennem?

Er der andre ting, vi skal være opmærksomme på?

Med venlig hilsen
Camilla, december 2009

Svar

Det første og vigtigste at være opmærksom på er problemet med »jordtræthed«. Det viser sig ved, at roser ikke kan vokse, hvor der tidligere har groet roser, at æble ikke kan følge æble, og at tjørn ikke vil lykkes efter tjørn osv. Problemet skyldes en opformering af skadelige organismer, en opformering som den gamle plante kunne leve med, men somden nye bukker under for. Derfor: I får ikke held med at lave hvidtjørnehæk, hvor der tidligere har stået sådan en.

Plantetidspunktet er fra oktober til marts, og det gælder i alle frostfrie perioder, hvor jorden er til at arbejde med. Bedst er efterårsplantning, som giver rodnettet tid til at udvikle sig, men plantning i det meget tidlige forår kan også lykkes. Når det drejer sig om at få en høj, tæt hæk hurtigst muligt, må det understreges, at en forårsplantning erfaringsmæssigt giver tilbagevisning af mange skudspidser. Planterne skalsåmænd nok overleve, men resultatet bliver forsinket.

Én af de ting, der gør hvidtjørn så velegnet som hæk, er dens meget stive grene. Derfor kan planterne sagtens holde sig oprejst af sig selv (hvis de ellers er plantet ordentligt), og støtte bliver ikke nødvendigt.

Når det drejer sig om en hund, der skal holdes inde, er det dog bedst at etablere et hundesikkert hegn inden for hækken, så hunden ikke går igennem den, – for det gør den ellers – før eller siden.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvornår kan vi plante en hæk af engriflet hvidtjørn?