Kan jeg plante Virnurnum burkwoodii eller carlesii som levende hegn?

Kan jeg plante Viburnum burkwoodii eller Viburnum carlesii som levende hegn 4 meter ude fra en etplansvilla på nordsiden? Og i så fald: Hvor tæt skal de plantes? Og hvad kan jeg bruge som billig bunddække, indtil de vokser til?

Med venlig hilsen
D. Bruun, februar 2003

Svar

Det er let at forstå, hvorfor du holder af disse to krydsninger. Begge kaldes duftsnebolle på dansk, men de er en smule forskellige. Viburnum burkwoodii har de mest blanke blade, men mindre, nærmest skærmagtige blomsterstande, mens Viburnum carlesii er mere støvet i bladdækket, og til gengæld med kugleformede blomsterstande.

Der er i øvrigt kommet endnu en krydsning, Viburnum carlcephalum, på markedet. Det er den af dem alle, som har de største blomsterhoveder. Dufte, det gør de alle, så de er meget tillokkende, men… deres vækstform med stive, meget åbne hovedgrene gør dem uegnede som hækplanter. Dertil kommer problemerne med vildskud fra grundstammen, så jeg vil fraråde dig at fuldføre dit projekt.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Kan jeg plante Virnurnum burkwoodii eller carlesii som levende hegn?