Hvad kan vi plante for at skjule en grim campingvogn?

Min nabo har placeret en grim campingvogn stationært op ad vores have – i vestlig retning. Da det nok er omsonst at håbe på at han vil flytte den, så tænkte jeg på om jeg mon kunne »sløre« tingesten uden at tage den yderligere udsigt ud over markerne. Stykket er ca 4–5 meter bredt, hvorefter der kommer 3 store proptrækkerpile. Der er en kirkegårdsmur på ca. 160 cm – stigende til 180 cm.

Jeg har tænkt på rødtjørn, bøg eller lind. Kan man klippe alle sammen i facon, så de ca. er 3–3,5 meter høje? Vil bøgen beholde sine blade om vinteren (også hvis det er en blodbøg?) Vil det være bedst med mere end et træ? Vi har en stor have med både små og store træer.

Mod syd står der en række af opstammet syrener og mod syd/vest Brændkjær paradisæbletræer.

Mvh Ingrid Borchorst

Med venlig hilsen
Ingrid Borchorst, februar 2003

Svar

Jeg ved ikke, om I har talt om problemet »over hækken«, men det er ikke rart at føle sin udsigt skæmmet sådan. Hvis der ikke er andre muligheder, kan campingvognen godt sløres gennem beplantning og evt. bemaling i camouflerende farver på dén side, I skal se på. Hvordan stiller han sig overfor slyngplanter op af/foran vognen?

Afhængig af, hvor længe naboen har tænkt sig at beholde vognen dér, bør de nævnte træers væksthastighed tages i betragtning; selv om beplantningen jo hurtigt kan fældes igen senere, så tager det alligevel nogle sæsoner inden en passende højde opnås. Bøgen beholder sine blade mens træet er i ungsdomsfasen og ofte på de nedereste blade. Med alderen bliver bøg nu ikke kønnere af at blive beskåret, lind heller ikke, med mindre stammen har opnået en vis tykkelse/alder, så en styning giver balance mellem stammetykkelse og krone. Tjørn lyder som den bedste løsning på sigt, her kan såvel rød- som hvidtjørn opstammes og beskæres til kønne små træer. Vælges rødtjørn vil det bedste resultat opnås ved to træer sammen. Hvidtjørn er kraftigere i væksten.

Selvom det er ret skyggende, er hestekastanie måske en mulighed. Den vokser relativt hurtigt og opnår en bred, tæt krone. Når træet er for stort er campingvognen måske væk. Hassel vil også lukke på ret kort tid og lukke for udsigten i sommerhalvåret.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvad kan vi plante for at skjule en grim campingvogn?