Hvad gør jeg, når naboen er ved at kvæle hækken med jordpåfyldning?

Min ellers kære nabo har smidt en masse jord op over rødderne på min fine ligusterhæk, der nu er ved at gå ud. Han lagde haven om og var ligeglad. Omtalte det for ham, at det var ikke tilladt,at lægge jord op ad rødderne.Samtidigt har han samlet en forhøjet bunke i et hjørne af hækken så også der, er den ved at gå ud. Hækken er nu bar mange steder, og samtidigt er der en hulens masse dræbersnegle samlet der. Har talt med ham, men intet sker. Hvad søren gør jeg – og hvad er min ret?

Med venlig hilsen
Jan Petersen, marts 2013

Svar

Ekstra påfyldt jord ind under hegnet kan få hegnet til at mistrives og evt. begynde at gå ud, da barken over jordniveau ikke tåler konstant fugtighed. Men det er ikke sikkert, at han har den viden eller tror på det. Og det kan være årsagen til, at han intet gør. Så prøv at snakke med ham om det faglige endnu engang. Først og fremmest for at redde et naboskab, så man stadig kan hilse.

Hvis det ikke hjælper, så må du prøve at sige til ham, at han skal være med til at betale halvdelen af en ny fælleshæk, hvis den gamle går helt eller delvis ud. Økonomisk trussel har ofte en forbavsende god virkning. Prøv evt. at regne ud, hvad udgiften bliver.

Hvis det ikke gør indtryk, og det ikke får ham til at fjerne jorden, kan dit næste træk blive at bede hegnssynet om at komme og foretage hegnssyn. Det koster 1750 kr., og den, som taber sagen, skal betale dette beløb. Prøv evt. at sige til ham, inden du tilkalder hegnssynet, så han får sidste chance for at udbedre skaden og fjerne jorden. Man må ikke skade en hæk mellem jeres haver, og det gælder både en fælleshæk og en egenhæk, som går tæt på skel.

Ulempen ved at få hegnssyn på, er først og fremmest, at der som regel følger uvenskab med. Det kan du bedst minimere ved at foreslå ham, at I sammen beder hegnssynet om at komme og bedømme skaderne på hækken i forhold til jordpåfyldningen. Jeg må jo lige understrege, at jeg kun har din fremstilling og ikke har set forholdene, så der er jo en mindre risiko for, at hegnssynet vurderer anderledes, når de står på stedet.

Læs hengnsloven – specielt § 19: Den til hegnet stødende jord må ikke behandles eller benyttes således, at hegnet herved beskadiges.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvad gør jeg, når naboen er ved at kvæle hækken med jordpåfyldning?