Hvorfor visner en del af de nyplantede bøgeplanter?

Jeg har en nyplantet bøgehæk, 81stk., 1,80m høje og med klump, som blev plantet sidste efterår. Hækken kom fint her til forår, men så gik først en og siden flere af planterne pludselig ud.

Gartneren, som jeg handlede hos, har været og sagt, jeg kan få erstattet dem, der er gået ud! Men jeg er bekymret for, at det sker igen. Jeg har siveslange, og de får det vand, de skal bruge.

Bøgehæk med enkelte planter, der visner. Foto: Gorm Carsting

Roden på de opgravede planter. Foto: Gorm Carsting

Med venlig hilsen
Gorm Carsting, oktober 2014

Svar

rodklump net

Ser man godt efter, kan man se nettet inde omkring roden. Nettet burde have været fjernet inden plantning. Foto: Gorm Carsting

Det ser ud på billederne, som om planternes rødder er emballeret i et net. Læg mærke til, at den sunde plante har haft held til at sende friske rødder ud af nettet, mens de syge i større eller mindre grad har måttet opgive at få sendt rødder ud i den omgivende jord.

Den væsentligste årsad til, at planterne dør, ligger simpelt hen i dette, at nettet ikke er fjernet i forbindelse med plantningen. Husk på, ar nettet er en emballage, der skal sikre, at rodnettet er intakt, indtil planten bliver sat på det blivende sted. Derefter er der ingen grund til at beholde indpakningen. Så rådet er, at få leveret erstatningsplanter fra plantehandleren og at fjerne plantenettet, før disse planter bliver sat i jorden.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvorfor visner en del af de nyplantede bøgeplanter?