Kan I anbefale nogle nåletræer til en stammehæk?

Vi søger efter nogle relativt høje træer, der skal forøge afskærmning ind til nabohaven »ovenover« et raftehegn. Træerne skal dække et areal svarende til omkring 5 meter i bredden og 3 meter eller lignende i højden. Der skal ikke være fylde forneden (der hvor raftehegnet er), og vi er meget glade for nåletræer, taks og lignende. Vi har en ret gammel have med frugttræer, nogle små granner (sukkertop mv.) samt et meget stort fyrretræ i den modsatte siden af haven. Der hvor vi søger afskærmning til nabogrunden er meget sol.

Har I nogle ideer til hvordan vi kommer videre i vores søgen, samt hvor man evt. kan købe træer der allerede er relativt tilvoksede?

Med venlig hilsen
Ane Graabek Stig, august 2003

Svar

Det er en meget speciel situation, som ikke kan løses til jeres tilfredshed lige med det samme. Dels vil nåletræer af den ønskede frihøjde være meget kostbare at levere (hvis de overhovedet kan skaffes), og dels vil træerne først ad åre komme til at udfylde pladsen.

Men her følger to muligheder:

Hvis træerne skal beskæres, bør I vælge taks. Hvis træerne kan stå fritvoksende, vil jeg foreslå kanadisk hemlock, som er lette og fingrenede nåletræer med en uregelmæssig vækst. Hvis det ikke haster for meget, kan I købe forholdsvis store klumpplanter, som ca. vil nå op til
overkanten af planteværket.

Må jeg i øvrigt minde om, at hegnsloven foreskriver, at man skal trække planter lige så langt tilbage fra skel, som de ønskes at nå op over 180 cm højde. I jeres tilfælde vil det altså betyde, at træerne skal plantes 3 meter fra skel – med mindre der kan laves aftale med naboen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Kan I anbefale nogle nåletræer til en stammehæk?