Hvad kan vi gøre mod de små gule dyr i ligusterhækken?

Vi har været alle spørgsmålene igennem, men kan ikke umiddelbart finde vores og herunder også svaret. Vi har en meget gammel og meget stor ligusterhæk, som står midt i byen. Den er vores skærm mod vejstøj. Vi har konstateret at den er begyndt at blive afgørende gul, at der er krøllede blade og små gule/hvide dyr på indersiden af de sammenkrøllede blade. Vi kan ikke finde svar nogen steder, men hvad der er helt sikkert det er at det skal løses, hurtigst muligt, da det har afgørende betydning for ejendommen og herlighedsværdien. Har I noget bud?

Med venlig hilsen
Kenneth, juni 2004

Svar

Uden et billede af dyrene kan man ikke besvare spørgsmålet præcist. Det bedste gæt er dog bladlus eller måske bladlopper (det vil give sig til kende ved fedtet belægning på bladene neden under dyrene). Under alle omstændigheder er det første forsøg på en løsning meget simpelt, nemlig det at klippe hækken, så dyrene bliver fjernet sammen med afklippet. Hvis det ikke batter nok, kan man bruge »insektsæbe«, som man kan købe i plantehandler, tømmerhandler og gør-det-selv-forretninger. Men sørg for at spule sæben af igen efter et par timer. Liguster er meget sart over for alle slags bekæmpelsesmidler.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvad kan vi gøre mod de små gule dyr i ligusterhækken?