Hvad kan vi plante som skærmende beplantning?

Vi købte for 6 år siden en byggegrund og har her bygget vores drømmehus. Desværre havde kommunen en grund for enden af vores, der vender stik syd, og her er nu bygget en lang række af klyngehuse, der helt og aldeles har taget udsynet. Det irriterer os daglig, da vi før havde en skøn udsigt til fri natur.

Heldigvis plantede vi fra starten af 9 Omorika-grantræer forskudt fra hinanden langs det sydvendte skel med 3 i hver gruppe. De er nu godt i vej. Jeg købte desuden sidste år en 15 år gammel amerikansk røn, som jeg har placeret imellem 2 af grantræsgrupperne. Jeg er stadigvæk ikke tilfreds med udsigten og er nu i tvivl om, hvor meget jeg egentlig kan presse ind i den 700 kvadratmeter store grund. Det skal siges, at vi bor i et parcelhuskvarter og, at vi ikke har naboer mod vest og kun klyngehusene mod syd med en blind vej imellem. Er der noget at gøre for at få et tæt krat, som tager af for den massive række af hustage eller er det spild af penge at købe flere træer eller buske. Vi kan oplyse, at vi holder meget af skovens træer og buske!

Med venlig hilsen
Familien Jensen, juni 2004

Svar

Der er meget, som kan gøres i retning af at afskærme blikket ved hjælp af levende træer og buske, så giv ikke op. Når I nu er så glade for »skovens træer og buske«, synes jeg I skulle gå på biblioteket. Der har de masser af bøger og fine brochurer (nogle er endda gratis), som giver gode råd om skærmende beplantninger (læhegn). Der finder I både forslag til plantevalg, idéer til beplantningssyetem og gode råd om plejen af sådan et hegn.

På skov-info.dk kan I desuden finde publikationen Skov-info 13: Træer og buske til skovbryn, læhegn og vildtplantninger. Beskrivelse af arter, hvor der er oversigter over træer og buske til læhegn med vækstforhold for arterne og artsbeskrivelser.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvad kan vi plante som skærmende beplantning?