Tåler en granhæk at blive klippet?

Jeg har et sommerhus fra 1935 med en granhæk på 2,5 i højden (også fra 1935) rundt om det meste af grunden. Da jeg arvede sommerhuset i 1999 stod hækken fin lysegrøn i 2001 nogenlunde samtidig med bøgen. Så fik jeg den »glimrende« ide at bede en lokal »gartner« klippe den når den rigtige tid kom. Han klippede den så i den værste kulde i januar måned 2002. Nu står den gamle hæk forpjusket med mange enkelte sølle små skud og ser ikke glad ud? Vi snakker nu om juli måned, da jeg sidst var i huset. Hvad kan jeg gøre for at hjælpe den tilbage til livet?

Med venlig hilsen
Julie Drechsel, august 2002

Svar

Det bliver ikke let, med mindre hækken består af sitkagran. Så det er ganske berettiget, at du omtaler skadegøreren som »gartner«. Ordentligt uddannede fagfolk ved nemlig, at graner ikke kan sætte nye skud fra gamle grene – uanset klippetidspunktet. Det er virkelig en skandale, at sådan nogle folk løber frit omkring og vandaliserer andre folks planter!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Tåler en granhæk at blive klippet?