Kan halm bruges som jorddække ved unge frugttræer?

Vi har sidste efterår og i forår/sommer plantet nogle frugttræer. Jeg har lagt champignonkompost på og overvejer at lægge halm ovenpå her til vinterdække. Er det en god ide, eller risikerer jeg måske, at der er mus, der gemmer sig i halmen og spiser af barken?

Med venlig hilsen
Rita Christiansen, oktober 2010

Svar

Det er rigtigt, at musene vil bruge halmen som vinterkvarter og æde af barken på træerne. Derfor kan halm ikke anbefales som jorddækning ved unge frugttræer. I stedet kan man dække jorden med et ca. 5 cm tykt lag filtergrus, eller man kan vælge en omsat kompost som bunddækker.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Kan halm bruges som jorddække ved unge frugttræer?