Hvor kan vi få dokumentation for en dårlig jordstruktur?

Vi er en nyttehaveforening, der er blevet flyttet i forbindelse med store anlægsarbejder. Det er aftalt med bygherre, at det nye areal skulle være med muldlag ligesom det gamle areal.

Denne aftale holder selvfølgelig ikke vand. Der er en elendig jordstruktur, det er næsten rent ler, man har udført grubning og kommet lidt grus i, men slet ikke nok, dertil har man leveret ny muldjord svarende til et lag på 1,5 cm på haverne. Vi er stærkt utilfredse.

En almindelig fræser kan ikke engang tygge sig igennem haven, pga af den tunge ler.

Ved I, hvor man kan henvende sig for at få analyseret jordstrukturen?

Med venlig hilsen
Leif Sørensen, oktober 2014

Svar

Det enkleste er at henvende sig til en anlægsgartner, som kan klare det med at udtage prøven til en strukturanalyse, forsende den og viderebringe resultaterne.

Men I kan også henvende jer direkte til f.eks. Eurofin laboratoriet(tidligere Steins laboratorium), der laver strukturanalyser, som ofte bruges i forbindelse med større anlægsarbejder.

I skal dog være forberedt på, at en sådan prøve er ret dyr.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Hvor kan vi få dokumentation for en dårlig jordstruktur?