Hvordan klargør jeg et stykke landbrugsjord til køkkenhave?

I løbet af september køber jeg et stykke landbrugsjord, som lægges til min eksisterende have. Der skal plantes læbælte mod øst i efteråret, og der skal også være 70–80 kvadratmeter med køkkenhave. Marken er blevet sprøjtet og gødet »efter alle kunsten regler«. Hvornår kan jeg begynde at dyrke køkkenurter, og hvad skal jeg sætte ind med af jordforbedring i mellemtiden?

Det drejer sig om mørk mosejord, som for 50 år siden blev kørt på, efter mange års teglværksdrift – der er altså blåler ca. 80–90 cm nede.

Med venlig hilsen
Marianne Mortensen, august 2002

Svar

Jeg går ud fra, at jorden er pløjet og harvet, når du overtager den. Jeg ville så hurtigt som muligt – helst før 15. september – så stykket til med grøngødning, der ikke overvintrer f.eks. en blanding af honningurt og boghvede.

Jeg ville ikke have betænkeligheder med at starte en køkkenhave på stykket til næste forår. Det er umuligt at vide, hvornår eventuelle giftrester er væk, men ricikoen for at de optages i grønsagerne i farlige mængder, er meget lille.

Det er en positiv ting, at jorden er mørk, men hvis det faktisk er gammel mosejord, kan den være for sur. Jeg vil derfor anbefale, at man får bestemt jordens pH-værdi (reaktionstal) og evt. korrigeret ved tilførsel af dolomitkalk. Det vil være fint at gøre her i efteråret.

Med venlig hilsen
Troels V. Østergaard
Geolog og forfatter, Godsets Vin

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Hvordan klargør jeg et stykke landbrugsjord til køkkenhave?