Kan man jorddække med flis under roser?

Kan jeg lægge flis under roser. Jeg har lige plantet 6 stk Ingrid Bergmann roser i et nyt lille bed. For at holde bedet rent, vil jeg gerne lægge flis under. Mon det går an?

Med venlig hilsen
Lone, oktober 2006

Svar

Det går sagtens an, men det er ikke uden problemer. Det skal jeg forklare nærmere. Det er udmærket at bruge flis som jorddække, for det holder på fugtigheden og forhindrer fremspiring af ukrudt. Og for den sags skyld er det ligegyldigt, hvilke slags flis, man bruger. Men der er en række forbehold:

  1. Det er vigtigt, at flislaget er tilstrækkeligt tykt, hvis man skal være sikker på, at der ikke spirer ukrudt frem. Forsøg har vist, at en lagtykkelse på 15 cm er nødvendig.
  2. Det er vigtigt, at flismaterialet har en partikelstørrelse på ca. 2 cm i diameter, og ikke mindst at det er helt fri for pulveragtigt smuld, som ukrudtet kan spire i.
  3. Flisen forbruger af jordens beholdning af biologisk brugbart kvælstof. For at undgå kvælstofmangel, er man nødt til at gøde på jordoverfladen, før flisen lægges på.
  4. Vedflis er mere holdbart end barkflis, men det forbruger også mere kvælstof.
  5. Nåletræsflis indeholder spirehæmmende stoffer. Det hæmmer ukrudtet, men det kan også begrænse rodvæksten hos nyplantede kulturplanter.
  6. Hvis jorden er leret eller meget fugtig, kan flisdækning bidrage til, at planterødderne drukner. Her mangler der noget fordampning, simpelthen.

Som konklusion kan jeg foreslå dig at bruge kakaoskaller (kakaoflis), som er et rent, mineralrigt og effektivt produkt. Det har kun to ulemper: det dufter kraftigt af chokolade, og det er temmeligt dyrt (men undersøg prisen flere steder, for den svinger meget).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Kan man jorddække med flis under roser?