Kan man skabe naturligt dræn ved at udsætte regnorm?

Vores nybyggede hus har fået alt for meget vand hele efteråret, og haven er både blevet grubbet samt fræset; men jorden er som den rene budding, så man kan ikke anlægge græsplæne uden at få store huller fra, at man sidder fast med gummistøvlerne.

Jeg overvejer at købe et stort parti regnorme som så på naturlig vis kan skabe dræn, men ved ikke om det er umagen værd?

Hvor kan man iøvrigt købe regnorme i større mængder?

Med venlig hilsen
Anders Bille, november 2006

Svar

Fejlen er jo nok, at jorden er blevet fræset – nyfræset jord og meget vand er en dårlig kombination! Der er ikke andet at gøre, end at vente på, at jorden igen er blevet tør. Formentlig vil den så af sig selv blive til at have med at gøre igen. Hvis det ikke er tilfældet er løsningen en kultivering/harvning – evt. hvis arealet ikke er for stort – en grebning. Men endelig ikke fræsning.

Regnorme hjælper ikke på kort sigt – og de orme, man kan købe, er som regel kompostorm, der hurtigt vil dø, hvis de kun har jord at leve i. Vil man have mange regnorme i jord, må man fodre dem med kompost og planteaffald, så de kan formere sig. Men det tager selvfølgelig tid.

Med venlig hilsen
Troels V. Østergaard
Geolog og forfatter, Godsets Vin

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Kan man skabe naturligt dræn ved at udsætte regnorm?

Søg:

Støt Havenyt.dk