Hvor dybt skal aspargesfrø sås?

Jeg har fået nogle fine gamle hollandske aspargesfrø af en hvid sort og søger i den forbindelse råd om sådybde og tæthed i rækken. Evt. gerne også råd omkring jordforhold, og hvis der iøvrigt er særlige forhold jeg skal være opmærksom på.

Med venlig hilsen
Ole Frederiksen, maj 2008

Svar

Frøfirmaet Thompson og Morgan anbefaler at så frø af sorten Martha Washington i 5 cm dybde på frilandsbed midt på foråret, eller forkultivering under glas – se såvejledningen. Det er usædvanligt dybt at så de forholdvis små frø. Et andet sted anbefales kun 1/4 til ½ inch, som er ca. 6–12 mm og 1 inch (2,5 cm) mellem planterne. Et tredje sted i et forsøg med spiringstid i forhold til temperatur blev der sået i 3 cm dybde. Efter at have været inde på mange engelske og amerikanske sider om sådybde for asparges ser det ud til at de fleste anbefalinger siger 1 inch, dvs. 2,5 cm. Der er antagelig ikke forskel på sådybde for hvide og grønne aspargessorter. Aspargesfrø spirer langsomt.

I tidsskritet Praktisk Økologi 3/2006 er der en meget interessant artikel om dyrkning af asparges, hvor der bl.a. gøres meget ud af dyrkningsjord og sorter. Den er skrevet af den professionelle svenske aspargesavler Karin von Schenck i Skåne. I artiklen er der også en meget fin anvisning på at så asparges, bla. skal de sås i kasser eller potter – såbakker med små rum duer ikke, da rodstokken udvikles horisontalt. Hun anbefaler såning inde i marts ved 25° de førte uger, derefter gradvist mindre. Hun anbefaler også at lægge frøene i blød i 24 timer i lunkent vand inden såning. Men der står intet om sådybde i artiklen. Når planterne i juni er 10–15 cm høje plantes de ud i en børnehave med sandholdig jord og udplantes først på blivestedet næste forår.

Hvis du er interesseret i artiklen, kan tidsskriftet lånes på biblioteket.

Her på Havenyt.dk kan du læse mere om asparges i artiklen Anlæg et aspargesbed.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor dybt skal aspargesfrø sås?